tirsdag den 5. april 2011

Læsestof - hvad vil du anbefale?

Der er flere, der har spurgt mig om forslag til litteratur og videre læsning i forhold til nogle af de temaer, der blev løftet og berørt på akademidøgnet. Jeg vil ikke give en fuldstændig litteraturliste, der kommer omkring alt – derfor kan opfordre jer derude til at komme med forslag til yderligere læsning! Samtidig vil jeg fasthold at læsning ikke gør det! Både Patricia og Martin fra akademidøgnet vil sig: "you can't think your way in to acting - act your way into thinking." Det mener jer er en god reminder at have med sig... God læselyst!

Mine forslag til titler og mulige læsninger følger hermed:
Patricia Shaw: Changing Conversations in Organizations – A complexity approach to change, Routledge 2002. Bogen er meget orienteret mod praksis og man kommer tæt på fortællinger om, hvordan Patricia har arbejdet og hvad hun har oplevet i forskellige sammenhænge i forskellige organisationer. Bogen er på den vis også en god introduktion til et kompleksitetsperspektiv i praksis. Patricia skriver i starten af bogen: 
"this book will work with the assumption that the activity of conversation itself is the key process through which forms of organizing are dynamically sustained and changed."
Patricia Shaw: Conversational Inquiry as an Approach to Organization Development, 2005. En hurtig og let læst artikel, som du kan hente lige her.

Ralph Stacey: Strategic Management and Organisational Dynamics. The Challenges of Complexity, Prentice Hall, 2007. Dette er en grundlæggende introduktion til kompleksitetsteorien (og de dominerende diskurser som teorien udfordrer) som den forstås og anvendes af Ralph Stacey (Patricia Shaw og Ralph Stacey holder sig inden for den samme forståelsesramme omkring kompleksitet). Bogen er ret omfattende og på nogle punkter svær/ganske teoretisk, på den anden side er det en solid introduktion og den har en god opbygning med korte summary og forslag til yderligere læsning og refleksionsspørgsmål.

Ralph Stacey: Learning as an activity of independent people, The Learning Organization, vol. 10, issue 6. Du kan hente en særlig udgave af artiklen lige her. En artikel, der udfordrer vores forståelse og begreber omkring organisationer og læring set i lyset af kompleksitetsteorien, mod afslutningen skriver Ralph: 
"Learning [...] can only be understood in terms of self-organising communicative interaction and power relating in which identities are potentially transformed. Individuals cannot learn in isolation and organizations can never learn."
For dem, der er interesseret i design-thinking og introduktion hertil kan jeg foreslå følgende:
Richard J. Boland & Fred Collopy (Eds): Managing as designing, Standford Business Books, 2004. Jeg har selv kun læst bogen i uddrag indtil nu, og ikke desto mindre kan jeg sige god for at den giver en grundlæggende indføring i design-thinking og design-attitude.

Både Martin Herrmann og Patricia Shaw havde i løbet af dagen også referencer til Hannah Arendt (1906-75) filosof og politisk tænker fra Tyskland, der flygtede og bosatte sig i USA 1940. Hannah Arendts forfatterskab omfatter mange berømte titler og der er rigeligt af spændende og omfattende læsestof at give sig i kast med. De mest centrale positioner og distinktioner (fx power relation og action) som Martin Herrmann og Patricia Shaw har referencer til udfoldes og udforskes i
Hannah Arendt: The Human Condition. I dansk overs: Menneskets vilkår, Moderne tænkere, Gyldendal 2008.

Ingen kommentarer: